Co się dzieje ZA KLASZTORNYM MUREM? – pod takim tytułem odbędą się w kościele Przemienienia Pańskiego przy ul. Pijarskiej 2, w niedzielę 4 lutego br. o g. 16.00, kolejne „Pijarskie spotkania ze sztuką”. Zaraz po obchodach święta Ofiarowania Pańskiego, który jest dniem życia konsekrowanego, a w równocześnie w niedalekim sąsiedztwie Środy Popielcowej, drugie „Pijarskie spotkanie ze Sztuką”, będzie poświęcone tematowi życia zakonnego w malarstwie.
Każdy klasztor – to bogactwo wydarzeń, splatających się ludzkich losów, dramatów i radości. Życia i śmierci. Pouczające są opowieści o ich powstaniu i różnych okresach ich dziejów, wszak każdy zakonny konwent, jest miejscem zamieszkiwanym przez braci lub siostry, którzy podjęli wspólne życie, aby realizować dokładnie określone cele, które wraz z upływem stuleci zmieniły jedynie formy ich realizacji.
Podczas najbliższego Spotkania o. Eugeniusz Grzywacz, pijar, historyk sztuki i kulturoznawca podejmie próbę pokazania tego znajdującego się obok nas nieco innegoy świata oczami artystów, wśród których nierzadko znaleźli się malarze zakonni. Ich obrazy opowiadają o życiu toczącym się poza furtą klasztorną, tym życiu wspólnotowym i indywidualnym, o regule dnia codziennego, i o ludzkich radościach i smutkach. Ukazują dzieje mnichów i zamieszkiwanych przez nich zabudowań, z perspektywy czasów sobie współczesnych i życia toczącego się poza klasztornymi murami. Życie zakonne, nawet tych zgromadzeń o ścisłej obserwancji, ma swe uzasadnienie i ścisły związek z życiem toczącym się poza klasztornymi murami. Historie życia zakonnic i zakonników są tak ściśle powiązane z losami ludzi, którzy żyją nieopodal, tuż za murem, z historią kraju, niesnaskami rządzących nim, że przed tym nie jest w stanie uchronić żadna, nawet najszczelniej zamknięta furta klasztorna.
Pozwolimy sobie wejść przez tę furtę do środka…
Uzupełnieniem prezentacji będzie koncert w wykonaniu Wassima Ibrahima (wokal, oud) i Tomasza Sobańca (daf, darabukka, bęben renesansowy). Muzycy zaproszą do wysłuchania dźwięków Orientu – będzie to muzyczna podróż po tych krajach i ich kulturze muzycznej, gdzie rodziły się pierwotne formy życia zakonnego.